Pravidla použití poradny

  1. Dotazy se musí týkat tepelných čerpadel, dotací na tepelná čerpadla, případně navazujících technologií
  2. Dotazy nesmí obsahovat komerční reklamu a komerční odkazy
  3. Dotazy nesmí poškozovat dobré jméno ABECEDY
  4. Dotaz nesmí obsahovat vulgarismy a nesmí být v rozporu s právními předpisy, dobrými mravy či veřejným pořádkem (např. nesmí napadat jiné osoby).
  5. Využití informací z poradny je na riziko uživatelů poradny.

Odbornou bezplatnou poradnu webu ABECEDA ČERPADEL provozuje a spravuje od 1.1.2021 společnost GT Energy s.r.o., která se zabývá energetickým poradenstvím, projektováním zdrojů tepla s tepelnými čerpadly, dodávkami a servisem tepelných čerpadel různých značek.

Odpověď na dotaz tazatele vychází výlučně z informací poskytnutých tazatelem a případně z veřejně dostupných informací a představuje nezávazný názor provozovatele poradny opírající se o jeho praktické znalosti a zkušenosti.

Provozovatel poradny není odpovědný, pokud danou otázku někdo jiný posoudí jinak.

Provozovatel poradny neodpovídá za obsah příspěvků zveřejněných před 1.1.2021.

Provozovatel poradny neodpovídá za obsah dotazů tazatelů.

Provozovatel poradny si vyhrazuje právo odstranit jakýkoli dotaz a to bez udání důvodu.

Tzv. tepelné čerpadlo proti tzv. klimatizaci

Přidat doplňující dotaz jen pro autora příspěvku
předchozí | další

Tuto zimu jsem měl tepelné čerpadlo (Č) o výkonu 14kW od hojně doporučovaného českého výrobce s mnoholetou tradicí. Č odtávalo pravidelně co 40 minut a při odtávání se pronikavě snížila teplota radiátorů. To by dělala asi i "klima (K)", ale Č ještě navíc při vypnutí snížilo teplotu radiátorů prakticky okamžitě o cca 6-7 st. Pak, protože bylo dáno zapnutí max. 4x/hod., se radiátory ještě více ochladily. Další problém byl v tom, že teploměr venkovní teploty byl umístěný v Č a tedy při jeho chodu se čidlo ochlazovalo a Č topilo více než mělo a po jeho vypnutí se zase čidlo ohřálo od kompresoru a Č zapínalo později. Prostě chvíli byla teplota vody 50 a chvíli 42 st., hrůza.
Č mělo potrhané lamely výparníku, protože český výrobce lloydcoils (potvrdil to) neumí vyrobit výparník bez potrhaných, zdeformovaných a volných lamel. U K je výparník vždy bez vad, Číňani, Korejci, Japonci jsou šikovnější.
Č hrozně řinčelo, sousedové K (15kW) nebylo ani slyšet.
Kdyby bylo Č lepší než K, proč ho nevýrábějí v miliónových sériích Japonci, Korejci, Číňani ... a vyrábějí K?
K má kategorii A popř A+, Č je od kategorii osvobozeno zákonem a říká se, že kvůli tomu, aby bylo prodejné, protože Č by spadalo do D (neoficiální údaje ČVUT).
Životnost: já bych řekl, že motor auta bude mít menší spotřebu a vyšší životnost, když pojedu z Prahy do Brna plynule na poloviční výkon (K), než když pojedu 10 minut na plný plyn (Č), pak na 15 minut zastavím a pak to zase rozjedu naplno atd. Myslím, že pohádka vypravěčů "abeceda -čerpadel" o menší životnosti K a stejné spotřebě K s Č je těžko uvěřitelná.
Tento rok budu mít K stejně jako můj soused, který měl i při dvougeneračním obsazení domku a 2 dětech, teplotě nastavené na 23 st. menší spotřebu, než já s manželkou a Č.
  • 15. 9. 2012  14:03
  • Gansus

Jak mezi Č tak i mezi K jsou kvalitní tepelná čerpadla tak i naprosté křápy.
Kvalitní K bude určitě lepší než křáp Č.
Uvítáme když napíšete o jaký typ tepelného čerpadla se jedná abychom mohli dávat čtenářům správná doporučení.
  • 18. 9. 2012  09:56
  • Správce

Jedná se o všemi doporučovaného českého výrobce. Vzhledem k tomu, že jsem se s ním bez problémů dohodl na odstoupení od smlouvy a narovnání, nerad bych uváděl jeho jméno. Původně jsem mu chtěl dělat "reklamu" i na výstavách a již jsem si stěžoval u asociace. Tato zima byla s jeho výrobkem velmi krutá.
Uvádím ale výrobce použitého výparníku (www.lloydcoil.eu). Výparník měl potrhané lamely, lamely nebyly pevně nalisované na trubkách, byly na sebe nalisované překroucené - slisované S, a při namrzání se tvořila na něm zebra, tj. námraza byla nepravidelná - podle toho, v jakém místě byly "vzhedově vadné lamely". Výrobce se dostavil na místo v "silném" obsazení a tvrdil, že kdyby vyráběli bez vad, výparníky by byly 3x dražší!!! Jedná se prý jen o vzhledové vady, které nemají negativní vliv na efektivitu, ale naopak pozitivní, protože potrhané atd. lamely mají větší plochu :-). Pozval mě dokonce do své fabriky, aby jsem se přesvědčil, že jeho výparníky mají stejné "vzhledové" vady jako ten můj. Od té doby jsem posedlý kontrolováním výparníků (včetně autochladičů) a pokud jsem netrefil výrobek www.lloydcoils.eu, jsou všechny naprosto bez jakékoli podobné vady.
K dalšímu: Nesrovnávejmě Č a K v kategorii křápu, ale ve standardu. Podle mě Č postupem doby budou vytlačené K a jsou dohady, že EU se již chystá s nimi zatočit stejně jako se žárovkami a klasickými oběhovými čerpadly - Č mám na mysli FIX, K Inverter. Vždy je hospodárnějčí provoz dle potřeby, než zapnuto na plný plyn, vypnuto s ochlazením motoru, nastartování a hned zase tvrdě na plný plyn... atd.
Soused má stejně "starou" Toshibu 16kW, (já měl 14kW Č). Topil na 23 st., v jeho domku bydlí 2 generace a má dvě děti a měl teplo a výrazně nižší spotřebu energie. Já měl zimu, a musel jsem dotápět elektrokotlem. Od příštího úterý budu mít TnG inverter od firmy, která má v okolí hned 5 K, které fungují již od 5 let stejně dobře, jako sousedová Toshiba a předpokládám, že přibude moje a další 4 předběžně domluvené v okolí. Syn má také Inverter, už 4 roky, ale zem/voda. Teď mě napadlo, že vlastně vše (kromě vzduch/voda) je Inverter.
  • 18. 9. 2012  12:08
  • Gansus

Doplnění: Samozřejmě, že ne všechny lamely výparníku od www.lloydcoils.eu měly výše uvedené "vzhledové" vady. Většina jich byla podobně, jako je tomu u naprosto všech čínských, korejských, italských aj. výrobků, naprosto bez vad. Ale koupili by jste si např. poškrábané auto s deformovanými plechy za plnou cenu i kdyby Vám prodejce řekl, že se jedná jen o "vzhledové" vady a auto s nimi bude jezdi lépe? Na výparníku byly vzhledové vady vidět a každý, kdo se na něj podíval, se mě ptal, co to je.
  • 18. 9. 2012  12:23
  • Gansus

S těmi výhodami invertorů to zase není až tak horké. Vše má i svoje horší stránky.
Je to popsáno např. zde: http://www.abeceda-cerpadel.cz/?page=omyly-a-bludy

Z testů, které jsem měl možnost vidět je zřejmé, že úspory fix a inverter čerpadel jsou skoro stejné. Nejlepší topné faktory mají fix kompresory, protože se u nich dají předimezovat výměníky, což u seriových K čerpadel nejde.
  • 18. 9. 2012  14:21
  • Správce

Tak to Vám tedy tvrdě oponuji! Fix nemůže mít vyšší topný faktor než Invertor ani náhodou, jinak by šel vývoj zpátky. Invertorová klimatizace je v kategorii A, fixní v D. U TČ je to analogické (kdyby z prodejních důvodů nedostaly Fixy výjimku ze zákona - D by si nikdo nekoupil).
A také, výparníky se dají předimenzovat u jakéhokoli typu, ale super výhodou Invertoru je přece právě to, že už při sníženém výkonu např. na 50% je jeho výperník 2x předimenzovaný. To je známá významná výhoda Invertoru. Fix v provozu využívá projektovaný výparník a když ma "natopíno" a stojí, výparník mu je na houby. Invertory se pořizují s větším výkonem, protože pak při nízkých teplotách není nutno dotápět bivalentním zdrojem. Cenově jsou "levné klimatizace" s vyšším COP levnější než technicky zaostalé "kvalitní" Fixy s nižším COP. Vývoj nelze zastavit a vsadím se, že za 5 let už nebude ani jeden výrobce Fixů. Výjimku tvoří dvoj a více kompresorové Invertory, které obsahují vedle frekvenčně řízeného kompresoru i fix(y). Umožní to regulaci výkonů např. u 2 kompresorů od 15% do 100% (samotný Invertor většinou od 30% do 100%.). Doporučuji např. stránky "www.zatopime.cz".

  • 18. 9. 2012  18:13
  • Gansus

Když jsem psal předešlé, ještě jsem nevěděl, že už i výrobci "kvalitních" a drahých Fixů přecházejí ze své opěvované r404 na "špatnou", výhradně v levných klimatizacích používanou R410. A to bylo řečí, jak je R410 špatná, jak vyžaduje vyšší tlaky, jak se sníží životnost kompresorů atd. A ejhle, už ji začal používat i největší český výrobce tepelných čerpadel ve své vlajkové lodi PERFORMANCE. Možná to nebude trvat ani těch 5 let, jak jsem odhadoval, a Fixy z trhu zmizí dříve a nahradí je daleko modernější a účinnější "levné" klimy-Invertory. A to navzdory Abecedě tepelných čerpadel.
  • 18. 9. 2012  22:56
  • Gansus

O výhodách obou typů tepelných čerpadel se dá hodně diskutovat. Vaše argumenty jsou sice správné, ale praxe je trochu jiná.
Podívejte se do testu, který oba typy čerpadel porovnal a uvidíte to co jsem psal. (stránka je zatím provizorní)
http://www.abeceda-cerpadel.cz/?page=cz,id,testsved&sprava=edit

Frekvenční kompresor má sice skvělý COP když jede na nízké otáčky, ale špatný když jede na vyšší.
To lze kompenzovat předimenzováním, ale pak v nadnulových teplotách bude i frekvenční kompresor zapínat a vypínat jako fix protože nedokáže výkon úplně snížit.
  • 19. 9. 2012  09:44
  • Správce
předchozí | další

Přidat doplňující dotaz jen pro autora příspěvku