TČ vzduch-voda; nerovnoměrné namrzání výparníku
předchozí | další |
mám tepelné čerpadlo vzduch-voda, chladivo R407C, scroll kompresor s EVI.
Na výparníku jsou místa, která nikdy nenamrzají.
Fotografie námrazy na vnější straně výparníku těsně před začátkem odmrazování https://www.dropbox.com/s/8ddyjjhpyrlng7k/Namraza9C.JPG Teplota vzduchu 9°C vypařovací teplota -5°C. Druhá strana (od vrtule) je namrzlá celoplošně téměř do neprůchodna. Tohoto stavu bylo dosaženo za cca 50 minut provozu.
Fotografie námrazy na vnější straně výparníku těsně před začátkem odmrazování https://www.dropbox.com/s/om2kjsl16777mja/Namraza-1.5C.JPG Teplota vzduchu -1.5°C, vysoká vzdušná vlhkost, na kovových předmětech se vytvářela námraza. Vypařovací teplota -14°C. Druhá strana (od vrtule) je namrzlá celoplošně téměř do neprůchodna. Tohoto stavu bylo dosaženo za cca 25 minut provozu.
Na začátku října jsem na povrch výparníku připevnil dvě teplotní čidla. Jsou vidět na fotografií. Teploty nepřetržitě zaznamenávám v minutových intervalech. Spodní teploměr měří vždy stejnou teplotu jako je teplota vzduchu.
Výparník má 6 sekcí, jednotlivé sekce jsou nad sebou.
Je toto chování v pořádku? Nenaznačuje to nedostatek chladiva v systému, špatně nastavený nebo nesprávně fungující expanzní ventil?
Předem děkuji za odpověď.
- 20. 12. 2015 16:20
- Igor
- 21. 12. 2015 10:04
- Správce
Domnívám se, že odpověď dává smysl a souhlasím s ní.
V odpovědi je napsáno, že tato situace nastává "za určitých klimatických podmínek". Co je ještě v pořádku a co lze považovat již za špatně?
Na mém TČ je docela dobře vidět na výparník i skrz vrtuli (na studenou stranu). Výparník má čtyři vrstvy, při troše snahy lze ze zadní strany vidět mezi lamelami, které vrstvy jsou namrzlé. První vrstva (nejteplejší) je vidět bez problémů, druhá ještě docela dobře u třetí už je to spíše odhad a poslední je vidět bez problémů přes vrtuli. Domnívám se tedy, že lze docela dobře zjistit, kde námraza je a kde ne.
Namrzání v pruzích jsem pozoroval i na studené straně (od vrtule). Nastává při teplotách vzduchu někde 10 až 12°C. Při nižších teplotách již výparník ze strany od vrtule namrzne celoplošně.
Jiná situace je na vnější, nejteplejší straně výparníku. Tam je pruh, který není namrzlí nikdy. (Zatím jsem to sledoval při minimálních teplotách vzduchu -4°C.) Při teplotě vzduchu 9°C se již na zadní straně výparníku objevuje námraza v pruzích a při teplotě vzduchu -4°C je ta stále pruh, který nenamrzá. Při pohledu mezi lamely je v tomto nenamrzlém pruhu čistá minimálně i druhá vrstva výparníku.
Na nejteplejší stranu výparníku jsem přidělal dva teploměry. Jeden do místa, které namrzá a jeden do místa, které nenamrzá. Teploměry jsou umístěny na konci dvou různých sekcí. Samozřejmě asi bude naměřená teplota výrazně ovlivněná teplotou okolního vzduchu. S jistotou ale lze uvažovat, že naměřená teplota je někde mezi teplotou vzduchu a skutečnou povrchovou teplotou výparníku. Teploty a další data z TČ automaticky zaznamenávám v minutových intervalech.
Tam kde výparník namrzá, se naměřená teplota pohybuje běžně o 2 až 5°C nižší než teplota vzduchu. Tam, kde nenamrzá je rozdíl mezi naměřenou teplotou a teplotou vzduchu do 0.1°C.
Navíc pozoruji periodické kolísání vypařovací teploty. Perioda kolísání je 2 až 3 minuty, amplituda 2 až 4 °C. Kolísání teploty lze pozorovat i na studenějším teploměru na výparníku a na teplotě na výstupu kompresoru. Toto kolísání se objevuje v cca polovině provozní doby.
Předem děkuji za odpověď.
- 21. 12. 2015 22:15
- Igor
Obraťte se na výrobce nebo dovozce TČ ať vám k tomu dá nějaké stanovisko.
- 26. 12. 2015 10:00
- Správce
předchozí | další |